26. april 2010
Skriv til dine læsere og til søgemaskinerne
Dine tekster er ingenting værd, hvis de ikke bliver fundet. Og hvis de bliver fundet, er de ingenting værd, hvis de ikke er velformulerede, målrettede og i stand til at gøre rede for dine produkter, ydelser eller services.

Det er udfordringer, vi ofte hører om, og for at imødekomme problematikken, har Related nu udviklet en workshop, der kombinerer det journalistiske og det tekniske. En workshop hvor vi kort fortalt samtænker søgemaskineoptimering med et skriv-bedre-kursus, så din virksomhed og dine medarbejdere både lærer at ramme læserne og Google.

Søgemaskineoptimering for alle
Mange virksomheder kommer aldrig i gang med søgemaskineoptimering, fordi det virker for uoverskueligt.

- Det er et komplekst område, og det afholder mange fra selv at gå i gang. Og økonomien afholder mange fra at købe sig til det hos dyre og ofte teknisk funderede søgemaskineeksperter. Men det er en skam, for faktisk kan alle ret nemt komme i gang med at optimere teksterne på deres website til både læserne og søgemaskinerne, hvis de får nogle konkrete værktøjer, som er nemme at gå til, vurderer Trine Abild, der er projektleder i Related.

Det behøver ikke koste en bondegård
Relateds workshop retter sig mod alle typer af offentlige og private virksomheder, som gerne vil optimere deres website og tekster til Google, men som måske ikke ønsker at kaste 100.000-vis af kroner efter det.

- Vi kan give de mennesker, som sidder og arbejder med teksterne til dagligt nogle forholdsvis simple og tilgængelige tjeklister og redskaber, som giver resultater. På den måde kan de skrivende kræfter selv stå for den løbende søgemaskineoptimering, forklarer Trine Abild og fortsætter:

- Denne nye måde at arbejde med SEO på er lidt ligesom at arbejde med dogmefilm. Der er nogle regler, og så gælder det ellers om at være kreativ inden for de rammer, man får udstukket. Og om at indarbejde de tips og tricks, man får med, så de bliver en del af den måde, man skriver på.

Målrettet undervisning
Modsat mange af de øvrige SEO-kurser på markedet tager Relateds workshop udgangspunkt i virksomhedens eget website.
For de virksomheder, som ikke allerede har en strategi for, hvilke ord de vil satse på, kan Related forud for workshoppen gennemføre en foranalyse af websitet, som munder ud i en prioriteret oversigt med relevante og konkurrencedygtige søgeord, som websitet med fordel kan optimeres til.

- Det konkrete arbejde med søgemaskineoptimering på workshoppen kan så tage udgangspunkt i denne liste, så vi sikrer, at medarbejderne ikke bare klædes på til at lave konkrete ændringer på websitet, men at de også har en konkret strategi for, hvad der skal ændres og optimeres, konstaterer Trine Abild.

På den måde får virksomheden - for en forholdsvis beskeden investering - en komplet SEO-strategi, samtidig med at medarbejderne uddannes til at føre den ud i livet.

Skriv så folk forstår det
Derudover handler workshoppen også om at skrive bedre tekster, så man sikrer, at den tekst, der bliver fundet på Google, også er til at forstå og rammer de rigtige.

- Skriv-bedre-delen handler om, hvordan man kommunikerer skriftligt, hvordan man får fortalt sit budskab, gør sig letforståelig, undgår misforståelser og signalerer åbenhed og professionalisme i sine tekster. Igen sker det meget konkret ved, at vi gennemgår en række af de sproglige unoder, som kan skabe støj i teksterne - og kommer med nogle nemt implementerbare teknikker, der kan løfte tunge tekster, slutter Trine Abild.

Slå to fluer med ét klik
Kurset afholdes ude i virksomheden og skræddersys efter den enkelte virksomhed, antallet af deltagere og deres forudsætninger.

Workshoppen koster mellem 7.900 og 17.100 kr. - alt afhængig af behovet for en foranalyse og kursets sammensætning.

 

Tekstforfatning

Et skarpt budskab handler ikke kun om at stave rigtigt eller at sætte ordene sammen i den rigtige rækkefølge. At kommunikere skriftligt handler om at få fortalt sit budskab på en letforståelig måde, om at signalere åbenhed og professionalisme – og om at undgå unødig støj, så modtageren misforstår dig eller måske helt mister interessen.

Dit budskab skal hverken tale ned til eller hen over hovedet på din målgruppe. Du skal være i stand til at ramme dine modtagere lige dér, hvor de kan mærke det.
Samtidig skal den gode tekst selvfølgelig matche det medie og den kommunikationskanal, den optræder i.

For tekst er ikke en metervare. En god webtekst fungerer ikke nødvendigvis godt i en brochure – og omvendt. Ordene, rækkefølgen, sammenhængen og stilen – det afhænger alt sammen af, hvem du vil ramme og hvor.

 

De 3 seneste nyheder

Ny praktikant hos Related

Vi har travlt for tiden. Derfor er vi glade for at kunne byde vores nye praktikant Ellen velkommen på holdet...

Related forstærker tech-teamet

Foråret er endelig kommet. Udenfor begynder alting at vokse - og det samme gør Related. Det seneste skud på stammen hedder Niklas Arnell, der skal være en del af Relateds kontor i Stockholm...

Related på udkig efter næste praktikant

Vi har netop indledt jagten på efterårets praktikant...