17. oktober 2008
Find den gode historie
En spændende nyhed tager udgangspunkt i en god historie – men hvordan spotter man dem? Det handler ofte om, at man ikke ser skoven for bare træer.

Det kan være svært at finde den gode historie, når man ikke ved, hvad man skal kigge efter. Vores konsulenter Trine Abild og Karin Toftegaard Matthiesen giver gode råd til, hvor man finder de gode historier.

Nysgerrige nyhedsagenter
Det kan det være svært at snuse sig frem til alle de gode historier, som gemmer sig i virksomhedens mange afdelinger. Derfor er det ofte en god ide at have såkaldte nyhedsagenter ”placeret” rundt omkring i virksomhedens forskellige underafdelinger, som så kan melde tilbage til kommunikationsafdelingen, når der sker noget spændende.

- Det er også en god ide, at alle medarbejdere i kommunikations- og marketingafdelingen har et fælles dokument, hvor de løbende gemmer idéer til spændende nyheder. Så kan man altid tage dokumentet frem og brainstorme på idéerne og på den måde er der altid inspiration at hente, når man mangler en god historie, fortæller kommunikationskonsulent Karin Toftegaard Matthiesen.

En postkasse, som medarbejderne kan lægge forslag i, kan også være en god ide. Den behøver ikke nødvendigvis være fysisk, men kan også bestå af en mail-adresse, hvortil alle kan sende deres gode idéer

Glem de kedelige bestyrelsesreferater
- Den gode historie kan faktisk findes i alle kroge af virksomheden, og medarbejdernes liv og arbejdsdag er ofte et godt sted at finde inspiration. Det kan for eksempel være en nyansættelse, en udenlandsk medarbejder, som har en spændende historie med i bagagen fra sit hjemland eller en tidligere arbejdsplads, eller måske en medarbejder, som har været i virksomheden i mange år, foreslår kommunikationskonsulent Trine Abild.

En god historie kan også være et nyt produkt, som kan gøre en forskel for kunderne, eller en ny samarbejdspartner, som virksomheden har fået. I disse tilfælde er det dog vigtigt, at historierne vinkles rigtigt og bearbejdes journalistisk, så det ikke bare bliver en tør produktomtale fyldt med produktspecifikationer eller en kedelig fakta-præsentation af en ny samarbejdspartner.

- Det er en god idé at placere produktet i en brugssituation eller holde det op i mod en tendens. På den måde gør man det meget mere relevant og dermed interessant for læseren, forklarer Trine Abild.

Vis arbejdspladsen frem
Der er ofte også gode historier at finde i virksomhedens arrangementer, men de skal have relevans og være spændende for læseren. Ingen gider læse et bestyrelsesreferat, hvis ikke det er vinklet og tilpasset læserens situation.
Det kan også være spændende for både virksomhedens leverandører, samarbejdspartnere, kunder og medarbejdere at se, hvordan der arbejdes i de forskellige afdelinger. En sådan historie kan for eksempel vinkles ved at holde afdelingens arbejde op imod fremtidens udfordringer eller udviklingen i ens branche.

- Det bedste råd, jeg kan give, er meget simpelt: Hold øjne og ører åbne. Det er vigtigt, at man lader folk fortælle. De fleste mennesker har en spændende historie, hvis de får lov at fortælle om det, der optager dem, slutter Trine Abild.

 

Tekstforfatning

Et skarpt budskab handler ikke kun om at stave rigtigt eller at sætte ordene sammen i den rigtige rækkefølge. At kommunikere skriftligt handler om at få fortalt sit budskab på en letforståelig måde, om at signalere åbenhed og professionalisme – og om at undgå unødig støj, så modtageren misforstår dig eller måske helt mister interessen.

Dit budskab skal hverken tale ned til eller hen over hovedet på din målgruppe. Du skal være i stand til at ramme dine modtagere lige dér, hvor de kan mærke det.
Samtidig skal den gode tekst selvfølgelig matche det medie og den kommunikationskanal, den optræder i.

For tekst er ikke en metervare. En god webtekst fungerer ikke nødvendigvis godt i en brochure – og omvendt. Ordene, rækkefølgen, sammenhængen og stilen – det afhænger alt sammen af, hvem du vil ramme og hvor.

 

De 3 seneste nyheder

Ny praktikant hos Related

Vi har travlt for tiden. Derfor er vi glade for at kunne byde vores nye praktikant Ellen velkommen på holdet...

Related forstærker tech-teamet

Foråret er endelig kommet. Udenfor begynder alting at vokse - og det samme gør Related. Det seneste skud på stammen hedder Niklas Arnell, der skal være en del af Relateds kontor i Stockholm...

Related på udkig efter næste praktikant

Vi har netop indledt jagten på efterårets praktikant...