9. februar 2011
Alle kan da skrive - eller kan de?
”Tekstforfatter” er ikke en beskyttet titel. Det betyder, at hvem som helst i princippet kan smykke sig med prædikatet. Og det er der da også ganske mange, der gør...

Problemet er, at det at ”kunne skrive” er en variabel størrelse. For det at formulere sig på skrift kan – heldigvis – langt de fleste unge og voksne danskere i princippet bryste sig af.  Men når man som kommunikationsbureau er på jagt efter en, der kan skrive, er det, vi reelt leder efter, noget meget mere sjældent. Nemlig en der både mestrer håndværket, dvs. som kan formulere sig flydende, levende og involverende OG er ekspert i retstavning og nutids r’er – og som samtidig har evnen til at sætte sig ind i emnet, kundens situation og modtagernes udgangspunkt.

Samtidig skal man mestre de forskellige tekstgenrer og være i stand til at kunne veksle mellem det sælgende og det saglige alt efter opgaven.

Mange er nærmest født med at kunne det basale håndværk. Men indlevelsen og indsigten, dén kan man kun skrive sig til.

En disciplin der kræver erfaring
Mange starter i kommunikationsbranchen som helt nyuddannede under den brede og lidt upræcise paraply ”kommunikationsmedarbejder”. Det er typisk her mange kommunikationsuddannede får deres første reelle – ikke akademiske – erfaring som formidler og skribent. For man sætter af gode grunde sjældent en nyuddannet til at udvikle en kommunikationsstrategi – det, er der nemlig konsensus om, kræver stor erfaring. Men det gør tekstforfatning faktisk i ligeså høj grad.

For årelang erfaring med formater, genrer, målgrupper, brancher og kunder gør naturligvis en forskel. Man skal prøve det mange gange og have set, hvad der virker, og hvad der ikke virker, for at udvikle sig til at blive en dygtig tekstforfatter. Derfor er vi pt. på jagt efter en, som kender gamet, og som allerede har de fornødne evner og erfaringer.

Det er ikke nemt. Og der findes sikkert ikke mange derude. Men vi vover alligevel pelsen og håber på, at vi finder den rigtige.
 

Om Related

Related er et moderne PR-bureau, der arbejder målrettet med pleje af virksomheder og organisationers omdømme og relationer til omverdenen. Det gør vi både på de platforme, du selv ejer, og på de platforme, du ikke kan kontrollere.

Vi tænker PR bredt. Vi tror ikke på at være eksperter inden for alle kommunikationsdisciplinerne. Men vi tror på at være specialister inden for PR, og på at tænke kreativt og innovativt hver eneste dag. Faktisk tror vi, det er den rigtige – og eneste – vej at gå som moderne PR-bureau.

Læs mere

 

De 3 seneste nyheder

Ny praktikant hos Related

Vi har travlt for tiden. Derfor er vi glade for at kunne byde vores nye praktikant Ellen velkommen på holdet...

Related forstærker tech-teamet

Foråret er endelig kommet. Udenfor begynder alting at vokse - og det samme gør Related. Det seneste skud på stammen hedder Niklas Arnell, der skal være en del af Relateds kontor i Stockholm...

Related på udkig efter næste praktikant

Vi har netop indledt jagten på efterårets praktikant...