15. maj 2010
Produkttests er nøglen til omtale
Produkttests er for alvor kommet på mode i de senere år. Både elektroniske og trykte medier er vilde med at teste forskellige produkter og skrive om dem – for herefter at give de testede produkter et antal stjerner, som symboliserer kvalitet, pris og egenskaber.

Det er muligt at støde på tests af alt fra færdigretter til skønhedsprodukter og mobiltelefoner i danske og udenlandske medier. I PR-sammenhæng er produkttests et godt redskab, fordi de kan generere omtale af fx teknisk komplicerede produkter, som ellers har svært ved at få spaltemillimeter på grund af lav nyhedsværdi.

Supplement til den klassiske pressemeddelelse
I Related arbejder vi jævnligt med at få vores kunders produkter testet hos relevante medier.

- Artikler med produkttests er en alternativ måde at blive omtalt på, og det supplerer den klassiske pressemeddelelse godt. Rent praktisk foregår det ved, at journalisterne får tilsendt et produkt, som de så tester og skriver en testartikel om. Har man et ordentligt produkt, er der masser af god omtale at hente, forklarer kommunikationsspecialist inden for PR Mette Louise Ohana.

Bliv testet, hvor din målgruppe er
I Related har vi opbygget et stort kendskab til de medier, der arbejder med produkttests. Det er nemlig ikke lige meget, hvilke medier produktet testes i.

- Det er vigtigt for vores kunder, at produkterne bliver omtalt i de medier, som målgruppen læser. Vi har en indgående viden om, hvilke medier der tester hvad – og en god fornemmelse for, hvad der går an i de forskellige medier, fortsætter Mette Louise Ohana.

Produkttests for Targus
Gruppen af produkter, der egner sig til produkttests, er meget stor, og det samme gælder for mængden af relevante fagmedier, som tester forskellige produkter. I Related har vi i mere end tre år hjulpet verdens førende producent af pc-tasker og -tilbehør, den amerikanske virksomhed Targus, med at få omtalt deres produkter i produkttests i Danmark, Norge, Sverige, Holland og Belgien.

- Targus’ produktsortiment spænder lige fra computertasker til mus og tastaturer. Produkterne bliver løbende testet i både online og trykte it-medier og får rigtig meget værdifuld omtale på den konto, vurderer Mette Louise Ohana.

Præmier i konkurrencer
Endelig er der – som endnu et eksempel på en alternativ måde at få eksponeret sit produkt – mulighed for at få relevante medier til at udlodde et produkt som præmie i alle former for konkurrencer. På samme måde som ved produkttests, har Related et stort kendskab til, hvilke medier der regelmæssigt har læserkonkurrencer, samt hvilke medier der gerne vil modtage produkter til præmier i konkurrencerne

Se eksempler på produkttests for Targus:
Produkttest i GEAR
Produkttest i Datatid

 

 

Public Relations

Public Relations handler i bred forstand om virksomhedens relationer til sin omverden og til sine stakeholdere. Om at udvikle langvarige og stærke relationer til sine nuværende og kommende kunder gennem en målrettet indsats.
Det kan være PR-events ved produktlanceringer, presseture og studierejser eller værdifulde speaking opportunities på messer eller ved relevante arrangementer.

I en mere snæver optik handler PR i høj grad også om relationerne til medierne og om at vide, hvem på redaktionerne, der skriver om netop din virksomheds område. Positiv omtale i aviser, magasiner og fagblade – samt i tv, radio og på nettet - er med til at legitimere din virksomhed. Samtidig er det troværdig omtale, fordi afsenderen ikke er dig selv.

I nogle tilfælde kommer omtalen af sig selv – men med den rette indsats kan du selv være med til at styre den og få mest muligt ud af de spaltemillimeter, journalisterne tildeler din virksomhed.  Der er mange veje og måder at håndtere processen på - det afhænger alt sammen af din situation og din virksomhed.

 

De 3 seneste nyheder

Ny praktikant hos Related

Vi har travlt for tiden. Derfor er vi glade for at kunne byde vores nye praktikant Ellen velkommen på holdet...

Related forstærker tech-teamet

Foråret er endelig kommet. Udenfor begynder alting at vokse - og det samme gør Related. Det seneste skud på stammen hedder Niklas Arnell, der skal være en del af Relateds kontor i Stockholm...

Related på udkig efter næste praktikant

Vi har netop indledt jagten på efterårets praktikant...