9. september 2009
Lej dig ud af krisen
I en tid, hvor mange virksomheder har den finansielle krise hængende over hovedet, er det aktuelt at tilknytte en ekstern kommunikationskonsulent i stedet for at ansætte en fuldtidsmedarbejder.

I England og Holland er det meget almindeligt at leje medarbejdere ud til virksomheder, men i Danmark er konceptet endnu ikke så udbredt. Related er på forkant med trenden og tilbyder danske virksomheder et velafprøvet koncept, der i al sin enkelthed går ud på, at de kan få tilknyttet en kommunikationskonsulent et passende antal dage om måneden. 

Hos Related har vi arbejdet med konceptet i to år, og virksomheder som fx Color Line, Visiolink og Midtjysk Forsikring lejer i øjeblikket en kommunikationskonsulent eller -rådgiver hos Related.

- Vi oplever, at mange virksomheder ønsker at sætte mere fokus på deres PR- arbejde men ikke har ressourcerne til at ansætte en fuldtidsmedarbejder til at håndtere det. Mange vælger derfor at hyre en konsulent til at gøre arbejdet. Vi tilbyder en løsning, hvor fordelene ved at vælge en konsulent og fordelene ved at ansætte en fast medarbejder kombineres, forklarer Henrik Koch, der er direktør i Related.

Høj kvalitet fra starten
- Med Relateds koncept får virksomheden tilknyttet en fagligt kompetent kommunikationskonsulent 2-4 dage om måneden. En medarbejder, der har de rette kompetencer og den nødvendige erfaring inden for jeres felt, og som derfor kan levere kommunikationsløsninger af høj kvalitet fra starten. Samtidig får du en medarbejder, som i højere grad end et eksternt bureau kender din virksomhed og dermed har en dybere forståelse for dine budskaber, fortæller Henrik Koch.

Kommunikationsmedarbejderen har et solidt kompetencebagland i ryggen og har derfor mulighed for at trække på spidskompetencerne hos Relateds øvrige kommunikationsrådgivere.

Reducér de faste omkostninger
Professor Henrik Holt Larsen fra CBS har til Erhvervsbladet udtalt, at det såkaldte interim management, hvor man lejer en medarbejder for en periode, kan være en god elastik for virksomhederne, mens den økonomiske krise kradser.

- Vi befinder os i en tid, hvor mange virksomheder sidder hårdt i det og ønsker en reduktion af deres faste omkostninger. Det kan fx ske ved at leje en medarbejder som en variabel omkostning i stedet for at hyre en fastansat, forklarer Henrik Koch.

Kommunikationskonsulenten kan blandt andet:
• Udarbejde pressemeddelelser og lægge en PR-plan
• Stå for kontakten til relevante medier
• Producere kundecases til marketing- og PR-brug
• Forfatte produktbeskrivelser og katalogtekster
• Udvikle, skrive og håndtere nyhedsbreve, kundemagasiner eller medarbejderblade
• Vedligeholde og opdatere hjemmesiden eller intranettet med nyheder og andre tekster

Fordele ved konceptet:
• Konsulenten kommer tæt på alle historierne i virksomheden
• Konsulenten kan i højere grad sætte sig ind i kundens verden
• Konsulenten bibringer viden til de øvrige medarbejdere i virksomheden
• Kunden er sikret en kompetent ressource i huset, som samtidig løbende uddannes og inspireres i et fagligt miljø med input fra andre virksomheder og brancher
• Kunden får en fleksibel ordning, som gør det muligt at justere samarbejdet i perioder. Kunden får en fast samarbejds- og timepris, som gør det nemmere at budgettere med omkostningerne
• Kunden har ingen omkostninger til sydom, afskedigelse eller fratrædelse af medarbejdere
• Related sikrer, at der altid er en kompetent ressource, som kan hjælpe virksomheden.

 

In- og outsourcing

Rigtigt mange virksomheder kan med fordel koncentrere sig om deres kerneforretning – og outsource resten. Det kan man gøre på rigtigt mange måder.
Du kan fx få en kommunikationskonsulent ud én dag om ugen - eller i en periode, hvor det brænder på – til at varetage tekstproduktion og pressehåndtering. Du kan få en konsulent til at styre dine marketing-aktiviteter. Eller du kan hyre en projektleder ind for at styre et vigtigt projekt sikkert i mål.

Men outsourcing kan også være sparring og opkvalificering af dine medarbejdere, som via rådgivning og arbejdsdage hos os kan få sparring på deres opgaver og samtidig få indblik i, hvad der rører sig i kommunikationsverdenen.

Og har du brug for ét bureau til at styre og koordinere din kommunikation eller presseindsats i flere forskellige lande, kan løsningen være at hyre et lead agency, som står for det hele. Så har du kun én kontaktperson og slipper for al koordinering.

 

De 3 seneste nyheder

Ny praktikant hos Related

Vi har travlt for tiden. Derfor er vi glade for at kunne byde vores nye praktikant Ellen velkommen på holdet...

Related forstærker tech-teamet

Foråret er endelig kommet. Udenfor begynder alting at vokse - og det samme gør Related. Det seneste skud på stammen hedder Niklas Arnell, der skal være en del af Relateds kontor i Stockholm...

Related på udkig efter næste praktikant

Vi har netop indledt jagten på efterårets praktikant...