17. oktober 2008
Sociale medier vender op og ned på kommunikationen
De sociale medier har på rekordtid fået tag i internettets millioner af brugere, og også mange virksomheder er begyndt at se mulighederne i de nye kommunikationsformer.


De sociale medier har eksempelvis allerede spillet en afgørende rolle i valgkampen sidste efterår, hvor Anders Fogh fx gjorde sig bemærket på hjemmesiden Facebook.

- Den vigtigste forudsætning for at bruge de sociale medier er, at virksomhederne har lysten til at kommunikere åbent med sin omverden og være forberedt på at tage imod den respons, man får tilbage fra sine kunder – også selvom den er kritisk, forklarer direktør hos Related, Henrik Koch.

Sociale medier giver internettets brugere mulighed for at diskutere og dele erfaringer med andre. Medierne vender derfor op og ned på, hvem der er modtager, og hvem der er afsender, og det kan gøre kommunikationen både mere spændende og kompleks – og i mange tilfælde mere troværdig.

- Det koster både tid og penge at holde styr på, hvad og hvor der bliver skrevet noget om ens produkt eller virksomhed i de mange sociale fora på nettet, men meget ofte kan det betale sig at bruge ressourcerne på at overvåge og styre kommunikation mellem brugerne, forklarer Henrik Koch og fortsætter: Internettets brugere videndeler nemlig i højere og højere grad og anbefaler eksempelvis hinanden produkter eller hjemmesider. Hvis virksomhederne kan få brugerne til at gøre det inde på deres egen side, er der bedre mulighed for at styre kommunikationen i den rigtige retning.

Pressemeddelelser på video
Sociale medier kan bruges i mange sammenhænge. Flere virksomheder benytter sig af sociale medier i produktudviklingsfasen, hvor de bruger interaktionen med kunderne til at tilpasse deres produkter bedre til markedet. Men også i rekrutteringsprocessen kan man med fordel anvende sociale medier.

- Når virksomhederne bruger for eksempel blogs eller RSS-feeds til at vise, at de er en attraktiv arbejdsplads, signalerer de samtidig, at det er et visionært og sjovt sted at arbejde. Det bruges en del at rekruttere fra sociale netværkssider, hvor kandidaten bliver anbefalet af andre, som man for eksempel ser det på LinkedIn, fortæller Henrik Koch.

De sociale medier har sandsynligvis også en stor fremtid foran i sig i forhold til den måde, som vi laver pressearbejde på i dag. Skal vi mon i fremtiden til at streame pressemeddelelser som små videoklip eller have interaktive pressecentre, som journalisterne kan klikke sig ind på, for bedre at nå ud med vores budskab? Den traditionelle pressemeddelelse er næppe en uddøende race, men det bliver spændende at se, hvordan de sociale medier kommer til at supplere de mere traditionelle i fremtidens presseaktiviteter.

Hvis du vil lære mere om at bruge de sociale medier i din virksomheds kommunikation, vil vi foreslå dig at tage et kig på de nedenstående videoklip, der giver en god forklaring på de forskellige sociale medier.

Se og hør definitionen af blogs
Se og hør definitionen af RSS
Se og hør definitionen af sociale medier

 

Digital kommunikation

Findes du ikke på nettet, findes du slet ikke. Internettet har revolutioneret vores måde at kommunikere på, og er du ikke til stede her, kan det være overordentligt svært at få din målgruppe i tale.
Derfor er spørgsmålet ikke længere, om man skal have et corporate website, men hvordan det skal se ud og fungere, og hvordan man udnytter det aktivt til at optimere sin forretning.

Men digital kommunikation er meget mere end websites. Der er et hav af digitale muligheder for at optimere din kommunikation og markedsføring. Kontaktprisen er desuden lav, og mulighederne for at tracke trafik og adfærd på de digitale platforme er super gode. Det åbner op for, at du løbende kan optimere og tilpasse din kommunikation baseret på, hvad der rent faktisk virker.

 

De 3 seneste nyheder

Ny praktikant hos Related

Vi har travlt for tiden. Derfor er vi glade for at kunne byde vores nye praktikant Ellen velkommen på holdet...

Related forstærker tech-teamet

Foråret er endelig kommet. Udenfor begynder alting at vokse - og det samme gør Related. Det seneste skud på stammen hedder Niklas Arnell, der skal være en del af Relateds kontor i Stockholm...

Related på udkig efter næste praktikant

Vi har netop indledt jagten på efterårets praktikant...