17. maj 2011
Skal Lolland-Falster sælge Danmark, eller skal Danmark sælge Lolland-Falster?
Danmarks ansigt udadtil synes at være Lolland-Falster, Møn, SAS etc. I hvert fald hvis man ser på den danske stand på verdens største turistmesse i Berlin i marts.


Lolland-Falster er bestemt et dejligt sted, men skal det være Danmarks spydspids, når vi skal trække turister til landet? Og når vi skal eksponere os for rejseaktører og flyselskaber?

Jeg undrer mig over VisitDenmarks messestrategien bl.a. på den store ITB-messe. Det samme gør de andre medlemmer af det globale PR-netværk, Tourism Trademark. De savner også noget genkendelighed og noget, der differentierer Danmark fra andre lande og destinationer.

Virker den nordiske alliance for os?
Der er helt sikkert en masse politiske og økonomiske grunde til, at Danmarks messestande i en rum tid har set ud, som de har. Men standene rejser efter min mening flere spørgsmål, end de giver svar.

Vi har i mange år allieret os med vores nordiske venner på en fælles stand. Sympatisk tanke, men virker det?

Overordnet set kan vi konstatere, at antallet af internationale overnatninger i Danmark i perioden 2000-2009 faldet med 19 procent. Næsten en femtedel af vores gæster er altså forsvundet. Det viser VisitDenmarks egne tal.

Vi har mistet markedsandele i forhold til de europæiske konkurrenter i almindelighed og vores nabolande i særdeleshed. Og mens alle andre lande i Norden er gået frem på fx det tyske marked, er Danmark gået tilbage. Så måske var det på tide at skifte retning og messestrategi?

Jeg ved godt, at Danmarks brand hverken bliver bygget op eller revet ned på fx ITB. Men det er trods alt verdens største turistmesse. Det er den, folk snakker om. Turistbranchens svar på modeugen i Paris. Det er dér, man viser sig frem og sætter sine budskaber i scene.

Hvad nu hvis…
Hvad nu hvis vi glemmer politik et øjeblik; hvad tjener så dansk turisme bedst?

Lad os for en kort stund sige farvel til vores nordiske venner og få Tivoli, Legoland, H.C. Andersen, Vesterhavet og Den Lille havfrue frem i forreste række på en større stand. Og lad os give brugerne en oplevelse fx via små events fra Legoland og Tivoli – lad ”H.C. Andersen” fortælle, hvorfor han skrev ”at rejse er at leve". Alt sammen bundet sammen af en rød (og hvid) tråd, som vil sikre en sammenkobling til VisitDenmarks ”nye” strategi mod 2017.

Der skal selvfølgelig også være faciliteter, så hoteller, flyselskaber og destinationer kan sættes i scene, så vi sikrer tråden. Men det vil næppe lide under at foregå i et noget mere inspirerende miljø end hidtil.

Hvem skal vi sætte vores lid til?
Jeg synes, at VisitDanmark og de store spillere på det danske turismemarked i højere grad skal arbejde sammen mod ét fælles mål: Et stærkt Danmark-brand, der kan sælge Lolland-Falster og alle vores andre dejlige steder. På den måde skal vi ikke sætte vores lid til, at Lolland-Falster kan sælge Danmark. Det er nok alligevel at trække lidt for store veksler på den syddanske idyl.

Henrik Koch, Direktør, Related

 

Om Related

Related er et moderne PR-bureau, der arbejder målrettet med pleje af virksomheder og organisationers omdømme og relationer til omverdenen. Det gør vi både på de platforme, du selv ejer, og på de platforme, du ikke kan kontrollere.

Vi tænker PR bredt. Vi tror ikke på at være eksperter inden for alle kommunikationsdisciplinerne. Men vi tror på at være specialister inden for PR, og på at tænke kreativt og innovativt hver eneste dag. Faktisk tror vi, det er den rigtige – og eneste – vej at gå som moderne PR-bureau.

Læs mere

 

De 3 seneste nyheder

Ny praktikant hos Related

Vi har travlt for tiden. Derfor er vi glade for at kunne byde vores nye praktikant Ellen velkommen på holdet...

Related forstærker tech-teamet

Foråret er endelig kommet. Udenfor begynder alting at vokse - og det samme gør Related. Det seneste skud på stammen hedder Niklas Arnell, der skal være en del af Relateds kontor i Stockholm...

Related på udkig efter næste praktikant

Vi har netop indledt jagten på efterårets praktikant...