30. september 2011
Hvordan får vi turismen på dagsordenen?
Hvordan får turismen, som er verdens 4. største erhverv, en mediedækning, der svarer til dens størrelse? Det spørgsmål blev diskuteret af journalister fra CNN, Time Magazine og The Guardian på FN’s første internationale konference om turisme og medier, der netop er blevet afholdt i Kroatien.

Turisme er verdens 4. største erhverv. På verdensplan arbejder hver 12. person inden for turisme. Alligevel fylder turisme ikke meget i medierne. Dækningen er typisk på rejsesiderne med reportager om pragtfulde hoteller, hvide sandstrande og gode tilbud. De danske mediers fokusering på fremmede destinationer er fint i tråd med, at vi i Norden har det 3. største outbound marked i Europa foran lande som Frankrig og Spanien.

Men hvordan får vi turismedagsordenen flyttet fra turismesiderne over på nyheds- og finanssiderne? Det gav journalister fra nogle af verdens førende medier et bud på under FN’s første konference om turisme og medier, som netop er blevet afholdt i Kroatien. 

Mennesker og historier – frem for tal
Hos CNN International er tilgangen til turismestoffet, at man har fokus på mennesker frem for tal og fakta. Ifølge korrespondent Frederik Pleitgen prioriterer de historier, der rummer en menneskelig vinkel. Fx dækker de aldrig en hotelåbning – men hvis hotellet er designet af en interessant designer, har en spændende kok ansat, eller hvis hotellet vil påvirke lokalområdet positivt, kan det betyde, at historien bliver dækket.

Michael Schuman fra Time Magazine understregede, at man skal vinkle historierne på andet end turisme for netop at få turismedelen med. Forvirret? Måske, men det giver god mening, når budskaberne i brede medier skal ”sælges” til modtagere, som ikke direkte har et rejsebehov eller turismeindsigt. 

Samtidig pointerede Schuman, at en historie bør være en fortælling med en begyndelse og en slutning, hvor læseren får en oplevelse frem for en opremsning af fakta og reklame – et tip, som hermed er givet videre til kommunikatørerne.

Ærlig snak banede vejen for vækst
Et godt eksempel på vellykket PR, der handler om andet end smukke strande og solnedgange på glittet papir, kan ses i Colombia. Her har man via en meget åben og ærlig dialog med medierne fået vendt den negative holdning til Colombia, og de oplever nu en eksplosiv vækst i turismen.  Ifølge director Juan Guillermo Pérez har de ikke forsøgt at gemme problematikkerne. Tværtimod. De har inviteret medierne indenfor og vist deres udfordringer og bekymringer. Men de har også vist, hvordan de igennem turisme vil vende udviklingen. Colombia er et eksempel på, at man kan skabe stor vækst uden et stort markedsføringsbudget, ved hjælp af andre kanaler.

Ærlighed, menneskelige historier og nye vinkler kan altså ifølge konferencen få turismen frem i overskrifterne og give branchen den plads i medierne, som den fortjener.

Related 

 

Om Related

Related er et moderne PR-bureau, der arbejder målrettet med pleje af virksomheder og organisationers omdømme og relationer til omverdenen. Det gør vi både på de platforme, du selv ejer, og på de platforme, du ikke kan kontrollere.

Vi tænker PR bredt. Vi tror ikke på at være eksperter inden for alle kommunikationsdisciplinerne. Men vi tror på at være specialister inden for PR, og på at tænke kreativt og innovativt hver eneste dag. Faktisk tror vi, det er den rigtige – og eneste – vej at gå som moderne PR-bureau.

Læs mere

 

De 3 seneste nyheder

Ny praktikant hos Related

Vi har travlt for tiden. Derfor er vi glade for at kunne byde vores nye praktikant Ellen velkommen på holdet...

Related forstærker tech-teamet

Foråret er endelig kommet. Udenfor begynder alting at vokse - og det samme gør Related. Det seneste skud på stammen hedder Niklas Arnell, der skal være en del af Relateds kontor i Stockholm...

Related på udkig efter næste praktikant

Vi har netop indledt jagten på efterårets praktikant...