12. november 2007
Hvad kræver bureaukunden egentlig?
”Kommunikationsindustrien har bevæget sig ind i en ny fase, hvor bureauerne er blevet langt mere professionelle i deres arbejde. Tiden er løbet fra den endeløse strøm af pressemeddelelser og andre traditionelle midler med det ene formål at skabe opmærksomhed.”
Sådan lød det i Nyhedernes Tænketank ”Mandag Morgen” tilbage i 2005. I takt med at danske virksomheder opprioriterer kommunikationen, er antallet af kommunikationsbureauer steget. De enkelte bureauers kompetencer er blevet mere komplekse – for som det stod skrevet i Mandag Morgen, så er det ikke længere tilstrækkeligt blot at sende pressemeddelelser ud. Og i takt med at konkurrencen blandt bureauerne er steget, og fokus på kommunikationsløsningernes kvalitet og strategiske fundament er øget, har bureaukunderne haft god grund til at blive mere kræsne og krævende.

Kundeundersøgelse 2007
Derfor besluttede vi os i sommeren 2007 for via en undersøgelse at afdække, hvilke krav kunderne stiller, når de vil arbejde sammen med et kommunikationsbureau. Vi har gennemført en dybdegående interviewrunde blandt såvel egne kunder som kunder, der anvender et andet kommunikationsbureau – både inden for det offentlige og private. Her fik vi – råt for usødet – svar på, hvad kunderne kræver i samarbejdet med et kommunikationsbureau.

Vi løfter sløret for resultatet
Resultatet af undersøgelsen var en lang række nuancerede krav, der vidner om, at bureaukunderne er reflekterende og velovervejede, når de vælger et bureau. Vi løfter nu sløret for undersøgelsens resultater.

Kundens krav til kommunikationsbureauet:

•Innovative og kreative ideer
•Involvering af såvel kunde som bureau i det pågældende projekt
•Uformel tone og god kemi mellem kunden og bureauet
•Kunden vil ikke kun rådgives ud fra egne forventninger, men ønsker også modspil fra bureauets medarbejdere i form af deres professionelle viden
•Alle projekter skal evalueres med henblik på at opnå de mål, som kunden og bureauet i fællesskab har opstillet
•Antallet af kontaktpersoner i bureauet skal tilpasses kundens behov
•Relationen mellem parterne skal være tæt, men det skal ikke udvikle sig til venskab
•Bureauet skal være lyttende og forklarende og udvise respekt for kunden
•Kommunikationen til kunden skal både være personlig og skriftlig
•Bureauet skal have et større netværk end kunden
•Der skal samarbejdes ud fra faste spilleregler og fælles målsætning
•Bureauets medarbejdere skal være engagerede og føle ejerskab for kundens projekt
•Kunden skal vide, hvad bureauets strategi er
•Bureauet skal aflaste kunden i belastede perioder

Som en del Relateds strategi har vi derfor et ønske om dagligt at efterleve disse krav. Der er jo ikke noget, vi hellere vil, end at modsvare bureaukundens krav anno 2007. Og det er glædeligt, at kunderne i undersøgelsen både giver udtryk for, at der skal stilles krav til bureauet, men også til kunden selv.
 

Om Related

Related er et moderne PR-bureau, der arbejder målrettet med pleje af virksomheder og organisationers omdømme og relationer til omverdenen. Det gør vi både på de platforme, du selv ejer, og på de platforme, du ikke kan kontrollere.

Vi tænker PR bredt. Vi tror ikke på at være eksperter inden for alle kommunikationsdisciplinerne. Men vi tror på at være specialister inden for PR, og på at tænke kreativt og innovativt hver eneste dag. Faktisk tror vi, det er den rigtige – og eneste – vej at gå som moderne PR-bureau.

Læs mere

 

De 3 seneste nyheder

Ny praktikant hos Related

Vi har travlt for tiden. Derfor er vi glade for at kunne byde vores nye praktikant Ellen velkommen på holdet...

Related forstærker tech-teamet

Foråret er endelig kommet. Udenfor begynder alting at vokse - og det samme gør Related. Det seneste skud på stammen hedder Niklas Arnell, der skal være en del af Relateds kontor i Stockholm...

Related på udkig efter næste praktikant

Vi har netop indledt jagten på efterårets praktikant...