20. marts 2012
Guide: Sådan skriver du bedre tekster!
Skriv bedre! Det ser så simpelt ud, men kan nemt være lige så frustrerende som en tredjegradsligning. Vi giver dig her fem hurtige tips til, hvordan du får en lettere skriveproces og et bedre resultat.

Der er selvfølgelig ekstremt stor forskel på, hvilken slags tekst man skriver. De følgende fem råd er henvendt til dig, der skal skrive en informativ tekst til din modtager. Det kan være en nyhed til din hjemmeside eller vejledning til dine kunder – uanset hvad, så er det budskabet, der er i fokus.

Disse råd gør ikke kun din færdige tekst mere forståelig og læsevenlig. De gør også din proces mere overskuelig.

1. Tal direkte til din læser 
Skriv du, I, vi og jeg. Forestil dig, at du skriver til én bestemt person i din målgruppe og tildel denne ”fiktive” person navn, alder, profession, interesser, og hvad du ellers kan finde på. På den måde kan du være mere klar i din kommunikation ved at spørge dig selv: ”Ville Gerda kunne forstå det her?”

2. Fortæl det vigtigste først
Hold udsagnsled og grundled samlet – og gerne i starten af sætningen. Så guider du læseren igennem sætningen; man ved hvem, der gør hvad, og hvornår de gør det. Det gør det nemmere at holde styr på resten af sætningens informationer. Se på helsætningen som et lokomotiv, der trækker alle de vogne, der følger efter.

Inden du starter med at skrive, så brug et minuts tid på at overveje, hvilke informationer der er vigtigst for dit budskab. Hvilke informationer er knap så vigtige og så videre. Herefter strukturerer du din tekst på samme måde. Det gør det nemmere for læseren at overskue dine ord – og nemmere for dig at overskue din proces.

3. Indfri din læsers forventninger
Efter hver sætning man læser, opstår der en forventning til den næste sætning. Forventningen kan ofte formuleres som et spørgsmål. Prøv at formulere disse spørgsmål for dig selv. Så bliver du bevidst om, hvad svaret er.

Indfrier du ikke læserens forventninger, bliver han eller hun forstyrret og irriteret i sin læsning.

4. Hverken kort eller lang, men lige tilpas
Prøv som udgangspunkt at sætte flere punktummer, end du normalt ville gøre. Det virker. Generelt skriver mange for lange sætninger, fordi de gerne vil have så mange informationer med som muligt. Men det gør det ofte kedeligt og besværligt at læse.

Forsøg derfor at variere dine sætningslængder. Korte sætninger giver dynamik. Lange sætninger kan give nuancer. Vær ikke bange for nogle af delene, men brug dem bevidst. Velovervejet. Det er især vigtigt, at du bruger korte sætninger, når emnet er svært. Så kan du bruge længere sætninger, når sværhedsgraden tillader det.

5. Skriv aktivt
Du skriver aktivt ved at lade dine grundled handle. Det betyder, at I stedet for at skrive: ”Der forventes en stigning”, så skriver du: ”Vi forventer en stigning”. På den måde er din læser altid klar over, hvem der gør hvad. Og det er skønnere at læse.

Du kan bruge passiv (s-formen), når du vil fremhæve, hvem handlingen går udover. Eksempelvis giver sætningen: ”De ansatte fyres fra en ende af” større fokus på de ansatte end sætningen: ”Firmaet fyrer de ansatte fra en ende af”, der har fokus på firmaet.

Passiv kan altså bruges i nogle tilfælde. Men væn dig til at skrive aktivt – det fungerer bedre.

God fornøjelse med teksterne.
 
 

Om Related

Related er et moderne PR-bureau, der arbejder målrettet med pleje af virksomheder og organisationers omdømme og relationer til omverdenen. Det gør vi både på de platforme, du selv ejer, og på de platforme, du ikke kan kontrollere.

Vi tænker PR bredt. Vi tror ikke på at være eksperter inden for alle kommunikationsdisciplinerne. Men vi tror på at være specialister inden for PR, og på at tænke kreativt og innovativt hver eneste dag. Faktisk tror vi, det er den rigtige – og eneste – vej at gå som moderne PR-bureau.

Læs mere

 

De 3 seneste nyheder

Ny praktikant hos Related

Vi har travlt for tiden. Derfor er vi glade for at kunne byde vores nye praktikant Ellen velkommen på holdet...

Related forstærker tech-teamet

Foråret er endelig kommet. Udenfor begynder alting at vokse - og det samme gør Related. Det seneste skud på stammen hedder Niklas Arnell, der skal være en del af Relateds kontor i Stockholm...

Related på udkig efter næste praktikant

Vi har netop indledt jagten på efterårets praktikant...