21. september 2011
Guide: Sådan bruger du Google+ til PR
Kan Google+ hjælpe din virksomhed med at nå længere ved at skabe ekstern dialog med dine interessenter? Det ser vi nærmere på i denne guide.

Først og fremmest skal du overveje, om der er behov for, at din virksomhed er repræsenteret på de sociale medier. Verdens største sociale netværk, Facebook, er måske irrelevant for dig, fordi din målgruppe er et helt andet sted.

Hvis det giver mening for din virksomhed at være til stede på de sociale medier, er Google+ den nye, spændende dreng i klassen. Helt nyt er netværket dog ikke, eftersom det er skabt og administreret af søgegiganten Google.

Siden lanceringen i juni har Google+ været noget af en brugermagnet, og i løbet af den første måned var over 25 millioner brugere en realitet. Til sammenligning tog det væsentligt længere tid for Facebook og Twitter at nå ud til så mange mennesker.

Når det er sagt, så halter Google+ stadig efter konkurrenterne, som har været på markedet i længere tid. Indtil videre er Google+ forbeholdt private brugere og meget få virksomheder, der deltager i et testforløb. Google har dog annonceret, at alle virksomheder og brands vil kunne oprette profiler senere på året.

Men hvilke muligheder for Public Relations tilbyder Google+, og hvordan vil din virksomhed kunne høste fordelene? Vi har nærstuderet Google+ som digital PR-platform og beskriver herunder nogle af de mest fremtrædende muligheder, som måske – måske ikke – kan gavne din virksomhed eller dit brand.

1. Mere individualiseret kommunikation

Blandt det fåtal af virksomheder, der er til stede på Google+ netop nu, er Ford Motor Company, der skriver følgende på firmaets profil: "Vi fremstiller biler og blev grundlagt i 1903. Og så er vi vilde med sociale medier.”
På de private brugerprofiler er én af gevinsterne, at du kan opdele dine kontakter i såkaldte cirkler, så du eksempelvis kan adskille privat- og arbejdsliv. Cirkeluniverset bliver formentlig også en del af virksomhedsprofilerne, og det kan virksomheder som Ford drage fordel af. 
Facebook har også en lignende funktion, men den er kringlet at benytte, og forskellen er, at den er en del af fundamentet på Google – ikke en tilføjelse, der er kommet senere.

I stedet for at kommunikere bredt til et stort antal fans på Facebook vil virksomheder og brands kunne opdele interessenter i grupper med nogenlunde ensartede behov. Det gør det nemmere at kommunikere i øjenhøjde med den enkelte. Det kan der være et stort potentiale i, men det stiller krav om øget kendskab til målgruppen.

2. Smarte web-konferencer

Funktionen ’Hangouts’ i Google+ kan betegnes som en slags chatfunktion, der også indeholder video. Det kræver selvfølgelig et webcam.
Virksomheder vil kunne drage gavn af funktionen i forbindelse med pressebrieferinger og produktlanceringer. Som erstatning for den lidt kedelige webkonference, hvor du kan høre præsentationsholderen og måske også se de øvrige deltagere og et diasshow, bliver lyd og billede pludselig en faktor. Du kan altså afholde en billig pressekonference med deltagere fra hele kloden, som samtidig får et personligt præg.

Selv om det ikke kan kaldes PR, har pc-producenten Dell allerede udtalt, at firmaet vil benytte videochatten til kundeservice. Dell kan blandt andet undervise flere deltagere samtidigt i løsningen på det samme problem og dermed skære ned på omkostningerne.

Der er også et stort potentiale i forhold til det, man kalder crowdsourcing – altså hvor virksomheder kan gå i dialog med interessenter, der i forvejen er vilde med brandet, og hente ny inspiration til eksempelvis produktudvikling eller PR-initiativer. Det er en fremgangsmåde, som LEGO benytter til at designe alt lige fra robot-software til nye LEGO-sæt.

3. Større synlighed på Google

Eftersom Google er en så markant spiller på søgemarkedet globalt, kan der være fordele at hente gennem en Google+-tilstedeværelse. Det sociale netværk er tæt integreret med alle Googles eksisterende services, der bruges af millionvis af mennesker verden over.

Et skoleeksempel er, at hvor brugerne er nødt til at forlade Facebook for at søge online, fordi netværket ikke kan tilbyde denne funktion, så er Google+ født med en fremragende søgemaskine. De sociale netværks-funktioner og –værktøjer fra Google+ er allerede nu indbygget i søgegigantens mange online-tjenester: Søgning, Video, Dokumenter etc.

Samspillet mellem Google+ og søgemaskinen kommer også til udtryk ved de såkaldte ’likes’, vi kender fra Facebook. De hedder ’+1’ på Google+ og påvirker synligheden på siderne med søgeresultater. Hvis mange brugere har tilkendegivet, at de synes om en nyoprettet webside, så vil synligheden på Google blive forbedret. Det er såkaldt søgemaskineoptimering, og det er en ydelse, der normalt koster penge.

4. Mobil-app

Google+ kan også drage fordel af, at virksomheden står bag et af verdens mest udbredte smartphone-styresystemer, Android. Google forsøger at gøre Google+ til en perfekt forlængelse af Android-styresystemet, så der vil være attraktive muligheder for at rette en PR-indsats mod et mobilt publikum, som dagligt vokser sig stadigt større.

I Related følger vi udviklingen af Google+ på tæt hold og glæder os til, at danske og internationale virksomheder får adgang til det nye sociale medie. Vi håber, denne guide har været til inspiration.

Related
 

Om Related

Related er et moderne PR-bureau, der arbejder målrettet med pleje af virksomheder og organisationers omdømme og relationer til omverdenen. Det gør vi både på de platforme, du selv ejer, og på de platforme, du ikke kan kontrollere.

Vi tænker PR bredt. Vi tror ikke på at være eksperter inden for alle kommunikationsdisciplinerne. Men vi tror på at være specialister inden for PR, og på at tænke kreativt og innovativt hver eneste dag. Faktisk tror vi, det er den rigtige – og eneste – vej at gå som moderne PR-bureau.

Læs mere

 

De 3 seneste nyheder

Ny praktikant hos Related

Vi har travlt for tiden. Derfor er vi glade for at kunne byde vores nye praktikant Ellen velkommen på holdet...

Related forstærker tech-teamet

Foråret er endelig kommet. Udenfor begynder alting at vokse - og det samme gør Related. Det seneste skud på stammen hedder Niklas Arnell, der skal være en del af Relateds kontor i Stockholm...

Related på udkig efter næste praktikant

Vi har netop indledt jagten på efterårets praktikant...