16. juni 2011
Find vej igennem Facebook-junglen
Facebook er et effektivt sted at profilere sig som virksomhed. Men det er også et gedemarked. Vi hjælper dig igennem og giver dig et par gode staldtips undervejs.


Det lyder nemt; Opret en side på Facebook og få adgang til en masse potentielle kunder. Det er sågar gratis. Yeehhaarrrr, så er det vel bare om at komme i gang?

Både og. Der er nemlig flere fælder på Facebook end i Tora Bora-bjergene i Pakistan. I denne artikel får du hjælp til at snige dig uden om blindgyderne.

Men hvis du bare vil i gang med det samme, kan du hoppe direkte til vores 5 trins-guide. Den viser helt konkret, hvordan du opretter en officiel Facebook-konto.

Chef, hvorfor skal vi egentlig på Facebook?
Det første, du skal gøre, er at kilde din chef – eller dig selv – på maven og spørge: Hvorfor skal vi på Facebook? Hvad er målet med at være på Facebook?

Facebook skal give en værdi i forhold til jeres kunder eller jeres brand. Det må ikke bare være So ein Ding müssen wir auch haben-syndromet.

Det kræver ressourcer at drive en velfungerede Facebook-side. Derfor er det vigtigt, at tilstedeværelsen tjener et reelt formål. Ellers er det bedre at lade være.

Det private gruppekram
Når man vil på Facebook som andet end en privat person, har man to muligheder: En side eller en gruppe.

Her er det vigtigt, at du spoler tilbage til den første overvejelse. Hvad repræsenterer du? Og hvorfor skal I på Facebook? En gruppe er typisk for løst organiserede sammenslutninger som ”Studerende på Sygeplejerskeuddannelsen i Vejle”, ”Danske kødentusiaster” eller ”Folk, der går med kniv, er idioter”.

En gruppe bliver af Facebook betragtet som en forlængelse af dine personlige handlinger. Hvis du er administrator af en gruppe, og du sender noget til gruppemedlemmerne, ser det ud til at komme fra dig personligt. Det virker ikke så professionelt. Hvis du skal sende noget ud på vegne af Carlsberg, vil du hellere have, at der står Carlsberg end Jens Hansen.

En side er mere seriøs
Sider er skabt til virksomheder, organisationer og brands. De bygger typisk på en form for formel organisering fx Related, Visit Norway eller Targus. Sider har et mere seriøst præg end grupper.

En Facebook-side er meget lig en hjemmeside, bortset fra at den er en del af Facebooks netværk. Så snart en person har valgt at “Synes godt om” jeres Facebook side, vil han eller hun modtage alle jeres opdateringer på siden om fx nye produkter, gode tilbud eller nyheder.

Den helt store fordel ved en side er, at du kan sende indhold, der ser ud til at komme fra virksomheden selv. Du slipper for at blande dit privatliv ind i virksomhedens Facebook-tilværelse.

Den nye VIP-klub
Man kan lade ”Synes godt om”-knappen give adgang til et helligt land af unikt indhold.

Fredericia Teater bruger for eksempel ”Synes godt om”-knappen til at skabe et community for teatrets virtuelle fans. Her får de adgang til specialtilbud og oplevelser, som tidligere var forbeholdt VIP-gæster. På den måde skaber siden direkte værdi for dine brugere.

Men der er også julegaver til din virksomhed. Du kan være i dialog med en masse potentielle kunder, uden at det koster noget. Du får gratis markedsføring og profilering, når brugerne fx skriver en kommentar til dit nye produkt. Ordene ryger ud til alle brugerens måske 400 venner. Det giver ikke alene synlighed. Det giver også en god ambassadør-effekt.

Applikationer og statistik
En Facebook-side kan tilpasses til din virksomhed. Fx kan du oprette unikke menupunkter i venstre side fx Guide, Bliv ambassadør, eller hvilke punkter der nu er relevante for dig

Sider giver også en række muligheder for at integrere applikationer fx quizzer, konkurrencer og tilmelding til nyhedsbreve. Derudover stiller Facebook en skattekiste til rådighed med elementer, du kan integrere på din hjemmeside. Fx kan gæsterne blive fan af din virksomhed (altså klikke på ”Synes godt om”), selv om de er på din hjemmeside og ikke på Facebook.

Den slags tricks kan man ikke med en Facebook-gruppe. Man kan heller ikke få statistik om sine brugere, som man kan med en side. Det kan være et nyttigt værktøj i forhold til din markedsføring og PR. Er det udelukkende kvinder fra København, der synes godt om din side – så er det måske der, du skal lægge kommunikationskræfterne.

Facebook.com/navnet på din virksomhed
Hvis du kan få 25 brugere til at synes godt om din side, kan du få en unik Facebook-url, fx facebook.com/Related. Det kan bruges i annoncer, produktomtaler eller lignende.

På en Facebook-side kan du oprette forskellige fotoalbums. Du kan for eksempel lægge pressebilleder i høj opløsning ind på Facebook, så kan medier og andre interesserede altid hente billeder af nye produkter osv.

Fordelen ved en gruppe er, at man kan sende beskeder direkte til dine fans indbakke. Men fordelen skal tages med et vognlæs salt. Mange bliver irriterede over at få tilbud og nyheder direkte i deres Facebook-indbakke. Det bliver betragtet som påtrængende. Derfor er det bedre at lade brugerne se dine statusopdateringer på deres væg, hvor de kan klikke sig ind, hvis det har interesse.

Bedre til søgemaskiner
Den sidste fordel ved at vælge en side er, at de flirter væsentligt bedre med søgemaskiner, end grupper gør. Dvs. din virksomhed har nemmest ved at blive fundet på Google med en side.

Langt de fleste virksomheder, brands og organisationer er repræsenteret med en side i stedet for en gruppe på Facebook. Nu ved du hvorfor.

Din virksomhed på Facebook – 5-trins guide

Her finder du en konkret anvisning til, hvordan du opretter en Facebook-side. Hvis du følger anvisningerne, kan din virksomhed være på det populære sociale medie på 10 minutter. Hvis virksomheden allerede er der, kan du se, om du kan gøre processen mere effektiv. 

Related  er også kommet på Facebook - se hvordan vi har valgt at gribe det an her
 

 

Om Related

Related er et moderne PR-bureau, der arbejder målrettet med pleje af virksomheder og organisationers omdømme og relationer til omverdenen. Det gør vi både på de platforme, du selv ejer, og på de platforme, du ikke kan kontrollere.

Vi tænker PR bredt. Vi tror ikke på at være eksperter inden for alle kommunikationsdisciplinerne. Men vi tror på at være specialister inden for PR, og på at tænke kreativt og innovativt hver eneste dag. Faktisk tror vi, det er den rigtige – og eneste – vej at gå som moderne PR-bureau.

Læs mere

 

De 3 seneste nyheder

Ny praktikant hos Related

Vi har travlt for tiden. Derfor er vi glade for at kunne byde vores nye praktikant Ellen velkommen på holdet...

Related forstærker tech-teamet

Foråret er endelig kommet. Udenfor begynder alting at vokse - og det samme gør Related. Det seneste skud på stammen hedder Niklas Arnell, der skal være en del af Relateds kontor i Stockholm...

Related på udkig efter næste praktikant

Vi har netop indledt jagten på efterårets praktikant...