27. marts 2012
Fem gode overvejelser om sociale medier
Sociale medier popper op overalt, og det kan være overvældende for virksomheder at følge med. Behøver man være tilmeldt dem alle sammen for at fremstå som en virksomhed med fingeren på pulsen?

Svaret er ganske enkelt: Hvis det giver mening for jer! 

Hvis ikke det nye sociale medies muligheder og jeres markedsføringsmål stemmer overens, skal I ikke spilde kræfterne på platformen. Koncentrér hellere energien på de sociale medier, hvor det giver mening, i stedet for at strække ressourcerne ud over 15 mere eller mindre ligegyldige platforme.

Det amerikanske PR-site, PR Daily, har opstillet fem overvejelser, som vi her på Related er meget enige i:

1. Bruger dine samarbejdspartnere, kunder og konkurrenter SpændendeNytSocialtMedie? 
Hvis din målgruppe ikke er interesseret i platformen, vil det være en udfordring at opbygge et fællesskab og få et afkast af investeringen. Før I kaster jer ud i ny platform, undersøg, hvem der bruger det, og hvordan de bruger det. Noget så simpelt som et meget kort online spørgeskema kan give dig et godt bud på svaret.

2. Hvem skal vedligeholde SpændendeNytSocialtMedie?
Det er de færreste virksomheder, der har råd til at ansætte en medarbejder, der kun håndtere de sociale medier. Overvej hvilke medarbejdere der har tid og evner til at sikre en konsekvent tilstedeværelse på platformen. Da sociale medier er mest effektive, når de er en del af en integreret marketingsstrategi, er det usandsynligt, at én enkelt platform vil retfærdiggøre at flytte store ressourcer væk fra et andet område.

3. Er SpændendeNytSocialtMedie kompatibelt med jeres eksisterende marketing- eller PR-plan?
Hvis din virksomhed ikke er særlig fotogen og kun har få billedværdige øjeblikke, så er den nyeste photo sharing platform nok ikke stedet at bruge jeres kræfter. Det er nyt og skinnende, ja - men lad jer ikke distrahere. Et socialt medie, der ikke stemmer overens med virksomhedens hverdag, produkt eller image, har ikke en positiv effekt på bundlinjen.

4. Hvad gør SpændendeNytSocialtMedie unikt?
Mange platforme tilbyder det samme. Overvej om den seneste platform har tjenester, der er vigtige for effektivt at markedsføre din virksomhed. Hvis svaret er ja – overvej da om den bedre end den, du allerede bruger.

5. Hvor varigt er SpændendeNytSocialtMedie?
Nogle sociale medier kommer og går. Før I investerer tid og ressourcer i et nyt socialt medie, bør I derfor vurdere den nye platforms holdbarhed.
Der findes ikke en formel, der kan regne ud, om et socialt medie vil overleve, men prøv at vurdér platformens tiltænkte publikum, om den har unikke egenskaber, brugervenligheden, og hvor sikkert interfacet virker. Det kan give jer et indblik i, hvor meget folk vil kunne lide det.

Prøv også at lyt til eksperternes mening. Selvom du er first mover, så er der højst sandsynligt skrevet noget om det allerede – det er tit muligt at søge sig frem til artikler fra amerikanske nyhedssider, der beskæftiger sig med den digitale verden (fx PR Daily, Mashable og Fast Company eller danske Kommunikationsforum).

Efterhånden som nye platforme dukker op, og virksomhederne slutter sig til dem, vil det tage mere og mere tid at opretholde et socialt medie. Før I tilslutter jer den nyeste af de nyeste platforme, bør I derfor overveje, om ressourcerne kan bruges bedre et andet sted.
 
 

Om Related

Related er et moderne PR-bureau, der arbejder målrettet med pleje af virksomheder og organisationers omdømme og relationer til omverdenen. Det gør vi både på de platforme, du selv ejer, og på de platforme, du ikke kan kontrollere.

Vi tænker PR bredt. Vi tror ikke på at være eksperter inden for alle kommunikationsdisciplinerne. Men vi tror på at være specialister inden for PR, og på at tænke kreativt og innovativt hver eneste dag. Faktisk tror vi, det er den rigtige – og eneste – vej at gå som moderne PR-bureau.

Læs mere

 

De 3 seneste nyheder

Ny praktikant hos Related

Vi har travlt for tiden. Derfor er vi glade for at kunne byde vores nye praktikant Ellen velkommen på holdet...

Related forstærker tech-teamet

Foråret er endelig kommet. Udenfor begynder alting at vokse - og det samme gør Related. Det seneste skud på stammen hedder Niklas Arnell, der skal være en del af Relateds kontor i Stockholm...

Related på udkig efter næste praktikant

Vi har netop indledt jagten på efterårets praktikant...