17. oktober 2008
Fem skarpe til Mia Nielsen
Vi har stillet vores kommunikationskonsulent Mia Nielsen fem skarpe spørgsmål om kommunikation, hvor hun både kommer omkring Jon Dahl, Obama og Anden.
1. Månedens største kommunikationsfaglige udfordring?
Den største udfordring har været at ankomme på min første praktikdag, frejdig og fyldt med teoretisk viden og så finde ud af, at den virkelige kommunikationsverden slet ikke passer ind i alle de fine modeller og værktøjskasser, som man har med sig fra studiet. Man ved så meget – og så lidt kan bruges! Så det har været en udfordring at finde den balance mellem teori og praksis, som gør arbejdet lettere dag for dag.

2. Hvilken mediebegivenhed gjorde størst indtryk?
Retorikken i den amerikanske valgkamp – specielt er jeg interesseret i, om det virkelig kan lykkes Obama at holde sin strategi med at ”tie Palin ihjel”. Den konstante agurketid hos regionalnyhederne har også gjort stort indtryk på mig.

3. Dit bud på månedens bedste kommunikator
Anders ”Anden” Matthesen for gang på gang at sætte danskernes mærkværdigheder, fordomme og finurligheder på spidsen og samtidig have et oprigtigt budskab med de shows, han leverer.

4. Hvilken offentlig person har brug for medietræning?
Den danske landsholdsanfører Jon Dahl – i hvert fald hvis rygterne taler sandt om, at det var ham, der var forgangsmand i at få holdet til at boykotte pressen efter den sensationelt spændende kamp mod Portugal. Havde han dog bare lyttet til kommunikationschef Lars Berendts protester mod boykottet, for der er jo nok en god grund til, at Jon Dahl får sin løn for at styre tropperne under kampen – og Lars Berendt sin for at styre slagets gang efter kampen!

5. Hvad er ”the next big thing” i kommunikationsbranchen?
Alt skal være grønt, bæredygtigt og klimavenligt – så det skal kommunikationen selvfølgelig også! Jeg tror, at det store politiske og offentlige fokus på miljø-debatten vil smitte af på virksomhedernes kommunikation omkring CSR. Vi vil se virksomhederne lægge større vægt på grøn energi, CO2-udslip og forurening og gå i dialog med omverdenen og deres kunder for at undgå ubehagelige beskyldninger. Jeg kan kun opfordre alle virksomheder til at tage et tjek på miljøvenligheden – og er den ekstra god, så fortæl det endelig til alle os andre, som en del af jeres CSR-strategi. Virksomheden får et bedre omdømme, miljøet tager mindre skade og andre kan lære, hvordan de selv kan gøre det bedre. Det er jo ren win-win-win.
 

Mia Nielsen

Account Executive
Cand.ling.merc i virksomhedskommunikation
mia@related.dk
Mob. +45 61 61 32 95

Mia har en baggrund som cand.ling.merc i strategisk virksomhedskommunikation og bachelor i tysk erhvervssprog fra Handelshøjskolen i Århus. Hun kom til Related i september 2008.

Mia arbejder primært med Relateds internationale kunder og med vores kunder i turistbranchen.

I fritiden nyder Mia at lave god mad til venner og familie og tage på storbyferier rundt i verden. Og med en mand der arbejder for LEGO, bliver den kreative side ofte udfordret om søndagen, hvor de farvede klodser trylles om til indiske paladser, Eiffeltårne og rumskibe i det lille hjem.

 

De 3 seneste nyheder

Ny praktikant hos Related

Vi har travlt for tiden. Derfor er vi glade for at kunne byde vores nye praktikant Ellen velkommen på holdet...

Related forstærker tech-teamet

Foråret er endelig kommet. Udenfor begynder alting at vokse - og det samme gør Related. Det seneste skud på stammen hedder Niklas Arnell, der skal være en del af Relateds kontor i Stockholm...

Related på udkig efter næste praktikant

Vi har netop indledt jagten på efterårets praktikant...