28. juni 2008
Fem skarpe til Henrik Koch
Vi har stillet vores direktør Henrik Koch fem skarpe spørgsmål om kommunikation, der bl.a. omhandler AaB, intranet 2.0 og lukningen af TV2 Radio

1. Månedens største kommunikationsfaglige udfordring?
Om man kan kalde to dages strategisk kommunikationskonference i København for en kommunikationsfaglig udfordring eller mental balsam for ens kommunikationsfaglige sind, er usagt. Men Kresten Schultz er jo altid en underholdende mand at høre på - specielt hans syn på kommunikationsafdelingernes overtagelse af markedsføringsafdelingerne og HR-afdelingerne i de danske virksomheder. Hvordan får man fortalt vores kunder, at det er fremtiden... Se det bliver nok min største udfordring i den kommende tid.

2. Hvilken mediebegivenhed gjorde størst indtryk?
Jeg vælger at se bort fra en bunker i Østrig og rette mit blik mod den danske mediebranche. TV2’s lukning af TV2 Radio og starten på den konsolidering, som Merethe Eldrup har kommunikeret ud, er for mig en temmelig stor begivenhed. Per Mikael Jensen er gået i flyverskjul i England og har taget en masse svar med sig. Inden for kort tid blev TV2 News og TV2 Sport i samarbejde med MTG lanceret. Forlagsambitionerne og TV2 radio gik også i luften, men er kuldsejlet. Rejseportalen fra TV2 kører stadigvæk, men med enorme markedsføringskroner bag sig. Regningen ender hos os igen, da TV2 er 100% statsejet. Så på med vanterne og gå lidt hårdere til kødet - det er jo ikke, fordi DR blev sparet for tørre tæsk. Vi mangler svar på, hvordan en professionel bestyrelse, med blandt andet vores allesammens Don Ø som medlem, kan nikke til samtlige initiativer samtidigt.

3. Dit bud på månedens bedste kommunikator?
Jeg må altså bruge dette punkt til at promovere en fantastisk kommunikator, selvom han ikke har været meget i medierne i april. Jakob Scharf - chef for PET. En imponerende formidler.

4. Hvilken offentlig person har brug for medietræning?
Lynge Jacobsen fra AaB. Det lune nordjyske sind er gradvis byttet ud med en aggressiv fobi for journalister... ”Det skriger snart på medietræning”.

5. Hvad er "the next big thing" i kommunikationsbranchen?

Jeg vil måske hellere pege på det næste store fokusområde i kommunikationsbranchen. Det, mener jeg helt klart, bliver den interne kommunikation. Lad os kalde det version 2.0 af virksomhedernes interne kommunikationsplatform. Virksomhederne og kommunikationsbranchen har haft fokusbrillerne sat på den eksterne profilering, men efter en gang brillerens vil fokus nu vende. Kommunikationsbureauerne har helt sikkert forsøgt at italesætte dette behov hos kunderne, men er blevet mødt af en mur af larmende tavshed indtil nu. Medarbejderen skriger på en mere effektiv intern kommunikationsform og kan ikke vente med informationerne til næste mandagsmøde eller det månedlige nyhedsbrev. Vores fokusering på konkurrenceevner kræver også en meget mere strømlinet platform - så Intranet 2.0 bliver ”the next big thing”. 
 

 

Henrik Koch

Managing Director, Partner
hek@related.dk
Mob. +45 22 31 59 30

Henrik overtog roret i Related tilbage i februar 2006, hvor han kom fra en stilling som direktør i magasinbranchen. Han har tidligere været produktdirektør hos Mediaprovider, medejer af en it-virksomhed og ansat hos Niras og MT Højgaard.

Når Henrik ikke knokler med vores budgetter og strategier, rådgiver han eksisterende og kommende kunder omkring deres PR.

Når han slukker computeren, bruger han tiden på sit hus og familie. Derudover finder han stadigvæk tid til at løbe og dyrker sport så meget som muligt.

 

De 3 seneste nyheder

Ny praktikant hos Related

Vi har travlt for tiden. Derfor er vi glade for at kunne byde vores nye praktikant Ellen velkommen på holdet...

Related forstærker tech-teamet

Foråret er endelig kommet. Udenfor begynder alting at vokse - og det samme gør Related. Det seneste skud på stammen hedder Niklas Arnell, der skal være en del af Relateds kontor i Stockholm...

Related på udkig efter næste praktikant

Vi har netop indledt jagten på efterårets praktikant...