13. september 2013
Klassisk PR og skæve ideer skal guide flere turister til Gudenåen
I Related har vi netop sat sidste punktum på en ny PR-strategi og –plan for VisitGudenaa. PR-indsatsen skal være med til at sikre, at endnu flere turister – både danske og udenlandske – får lyst til at tilbringe deres ferie langs Danmarks længste å.

Mange forbinder Gudenåen med kanosejlads, vandrestøvler og overnatninger under åben himmel. Og med rette - for naturområderne langs åen indbyder til eventyr for naturlystne, aktive turister. Men Gudenåen er meget mere end det. Den 176 km lange å byder også på spændende kulturhistorie, et overflødighedshorn af lokal kro-gastronomi og hyggelige byer, der lokker med alt fra shopping til kunst.  
 
Det er blandt andet det budskab, den nye PR-strategi og -plan skal medvirke til at sprede.
 
PR-workshop banede vejen 
Vejen til strategi og planlægning gik via en workshop, som faldt i to faser. På workshoppens første del fik vi svar på en lang række spørgsmål og prioriteringer, og vi udfordrede deltagerne på mål, målgrupper og kernebudskaber. Hensigten var at skabe et strategisk fundament og et fælles afsæt for workshoppens anden del, en kreativ workshop med deltagere fra alle de syv kommuner, der tilsammen udgør VisitGudenaa. 
 
- VisitGudenaa havde et stort ønske om, at PR-indsatsen skulle rumme en række innovative og kreative elementer, og vores kreative PR-workshop bygger på en filosofi om, at alle kan være kreative, når rammerne er de rigtige. Samtidig vil vi meget gerne inddrage vores kunder i idéudviklingsfasen. Det sikrer både ejerskab og troværdighed, når planen skal føres ud i livet, siger Peter Bang Overby, der som Head of Innovation i Related styrede slagets gang på den kreative del af workshoppen og gav kreative indspark. 
 
Opmærksomhed på flere fronter
Efter workshoppen samlede Relateds konsulenter alle indsigter og kreative input sammen og gik i maskinrummet for at udvikle strategi og plan, som sammen med et udførligt idekatalog blev præsenteret for VisitGudenaa.
 
Strategien rummer både klassiske PR-discipliner som pressemeddelelser og presseture, men den indeholder også en række forslag til skæve happenings og events, som skal overraske og skabe ekstra opmærksomhed omkring Gudenåen som feriedestination. 
 
- Den rette blanding af klassisk PR og kreative tiltag skulle gerne sikre opmærksomhed på flere fronter og overbevise målgruppen om, at Gudenålandet er en oplagt destination for både danske og udenlandske turister - ikke kun dem, der vil sejle i kano, siger Strategic Director og Partner i Related, Trine Abild.
 

Om VisitGudenaa

Foreningen VisitGudenaa er dannet af turistorganisationerne i de syv Gudenå-kommuner – Randers, Viborg, Favrskov, Silkeborg, Skanderborg, Horsens og Hedensted Kommune. 

Foreningen har til formål at udvikle og promovere turisme langs Gudenåen og markedsfører således området som én samlet turistdestination.

Målet er at skabe længerevarende ophold og øget omsætning i landområderne, som støder op til Gudenåen. Dette skal ske gennem en hensigtsmæssig forretningsudvikling af de lokale steders særlige natur- og turismemæssige potentialer.

Foreningen er projektholder på projektet, ”Gudenåen - en strøm af oplevelser”.


www.visitgudenaa.com

 

 

De 3 seneste nyheder

Ny praktikant hos Related

Vi har travlt for tiden. Derfor er vi glade for at kunne byde vores nye praktikant Ellen velkommen på holdet...

Related forstærker tech-teamet

Foråret er endelig kommet. Udenfor begynder alting at vokse - og det samme gør Related. Det seneste skud på stammen hedder Niklas Arnell, der skal være en del af Relateds kontor i Stockholm...

Related på udkig efter næste praktikant

Vi har netop indledt jagten på efterårets praktikant...