15. februar 2011
Fra strategi til landevej
Med den overordnede strategi og alle koncepter på plads er vi nu gået i gang med de praktiske kommunikationstiltag i forbindelse med implementeringen af nye trafikplan i Region Syddanmark. En særudgave af personalebladet, en omfattende Q&A og en pressemeddelelse er blandt de første konkrete initiativer.

En særudgave om det store puslespil
Sydtrafik udsender 2-3 gange om året personalebladet PS til selskabets mange vognmænd, chauffører og administrative medarbejdere. Bladet informerer om nye tiltag og tager relevante emner op, og det var derfor en oplagt kanal til at informere især chaufførerne, som er en af de væsentligste målgrupper, om den nye trafikplan.

Ideen med særudgaven var at ”gå bag om” trafikplanen og via interviews med bl.a. Sydtrafiks direktør, trafikplanlæggeren og en kommunal repræsentant vise vognmænd og chauffører, hvor stort et arbejde der går forud for en ny trafikplan og dermed skabe forståelse for projektet.

Samtidig skulle chaufførerne have lov at komme til orde med deres spørgsmål og kritik. Det skete bl.a. via et interview med en talsmand for chaufførerne hos Bent Thykjær, som fik mulighed for på egne og kollegers vegne at stille kritiske spørgsmål til den nye trafikplan. 

Se særudgaven af PS her

Her finder du svaret
Hvad sker der i min by? Hvordan kommer jeg nu fra Vejle til Esbjerg? Stiger priserne med den nye trafikplan? Spørgsmålene er mange, når der kommer en ny trafikplan. Derfor er der udformet en omfattende Q&A med mere end 50 spørgsmål og svar, som skal imødekomme informationsbehovet hos både chauffører og passagerer. 

Q&A’en skal løbende opdateres, så vi hele tiden har alle relevante informationer samlet ét sted. Den ligger på Sydtrafiks hjemmeside i hele sin længde – og er desuden trykt i en forkortet version, som chaufførerne kan have med i bussen.  Den er på mange måder kernen i informationskampagnen, fordi de mange fakta skal anvendes til møder, på plakater og i en stor del af det øvrige informationsmateriale i forbindelse med kampagnen. 

Se de mange spørgsmål og svar her

Først internt – så eksternt
En vigtig del af strategien er en proaktiv presseindsats, som informerer meget lokalt omkring de ændringer, borgerne kommer til at opleve. Den første pressemeddelelse, som blev udsendt i starten af året, havde dog en bred målgruppe, fordi dens primære formål var at informere bredt om den nye trafikplan og det arbejde og de prioriteringer, der ligger bag.

Senere skal PR-arbejdet bruges mere målrettet til at informere meget lokalt, og der skal derfor udarbejdes en lang række lokale pressemeddelelser, så både medier og borgere får den information, som er mest relevant for dem.
 

Om Sydtrafik

Sydtrafik er et fælleskommunalt selskab, der dækker den kollektive trafik i hele den jyske del af Region Syddanmark. Selskabet, der har hovedkontor i Vejen, har eksisteret siden 2007 og fragter årligt cirka 23,5 mio. passagerer i lokal-, by- og regionalbusser samt via Vestbanen.

Sydtrafik er sammensat af de tre tidligere trafikselskaber Sydbus, Ribe Amts Trafikselskab og Vejle Amts Trafikselskab og omsatte i 2009 for 666 mio. kroner.

www.sydtrafik.dk

 

De 3 seneste nyheder

Ny praktikant hos Related

Vi har travlt for tiden. Derfor er vi glade for at kunne byde vores nye praktikant Ellen velkommen på holdet...

Related forstærker tech-teamet

Foråret er endelig kommet. Udenfor begynder alting at vokse - og det samme gør Related. Det seneste skud på stammen hedder Niklas Arnell, der skal være en del af Relateds kontor i Stockholm...

Related på udkig efter næste praktikant

Vi har netop indledt jagten på efterårets praktikant...