1. juli 2013
Nyt brand skal trække krydstogtskibe til Fredericia
Related har gennemført et brandingprojekt for ADP med det formål at tiltrække flere krydstogtgæster til Fredericia, og det første skib er nu på vej.

Fredericia har med sin omfattende kulturhistorie et uudnyttet potentiale som turistdestination. Samtidigt er byen udstyret med en international havn med unikke logistiske egenskaber. Derfor var målet klart, da Related gennemførte et brandingprojekt for ADP, Associated Danish Ports A/S, der udover Fredericia Havn også ejer og driver erhvervshavnene i Middelfart og Nyborg: Fredericia skal tiltrække flere krydstogtskibe.

Beliggenhed forpligter
Da den danske kong Frederik d. 3. i 1650 påbegyndte opbygningen af fæstningsbyen Fredericia, var det med tanke på at bygge en ny hovedstad – lige midt i Danmark. Fredericia blev dog aldrig hovedstad, men er stadig en anderledes og imponerende by, der med sin centrale placering kan betragtes som Danmarks geografiske hovedstad.

Udover den centrale placering og en havn af international kaliber har Fredericia også en omfattende kulturhistorie og kort afstand til store turistattraktioner som Egeskov Slot, LEGOLAND og H.C. Andersens hus og hjemby. Det gør tilsammen Fredericia til en oplagt krydstogtdestination. 

Udfordringen var og er imidlertid at få det formidlet, så de store skibe også finder vej til Fredericia. Derfor fik Related til opgave at skabe et brand, der kan synliggøre havnen, byen og områdets mange muligheder - primært overfor rederier og tur-operatører, men også for shippingagenter, besætningsmedlemmer og potentielle krydstogtgæster.

Brandet favner både kultur og logistik
For et brandingprojekt af denne type er det afgørende at aktivere og informere hele netværket omkring havnen – ikke bare turistattraktionerne, men også guider og tur-arrangører, der skal stå for den praktiske og logistiske – og mindst lige så vigtige – del af krydstogtgæsternes ophold.

Alle de relevante aktører omkring havnen var således med undervejs i branding-processen, ligesom de deltog ved den endelige præsentation af brandet. Dette for at sikre at de, der skal videreformidle byens potentiale, er samlet under én fane, kender historien og føler sig som en del af det nye, fælles brand.

Brandingprocessen, der indledtes med research og interviews, resulterede i en række kerneværdier og budskaber, en brand-story og et payoff, som skal hjælpe med at definere produktet, Fredericia Havn og skabe en rød tråd i den efterfølgende markedsføringsindsats.
 
Besøg af Royal Caribbean i 2014
Udover det nye brand stod Related efterfølgende for udarbejdelsen af et temanummer af virksomhedens nyhedsmagasin Update om Fredericia som krydstogtdestination.

Med det i kufferten har ADP efterfølgende besøgt verdens største krydstogtmesse i Miami for at etablere kontakt til turoperatører og rederier, der kunne være interesserede i at anløbe den jyske fæstningsby.

Og indsatsten har båret frugt. Fredericia Havn har fornylig kunnet annoncere sit første anløb: En 264 meter lang luksusliner fra rederiet Royal Caribbean International har meldt sin ankomst i august 2014.
 
I forlængelse af brandingprojektet har ADP indgået et fast samarbejde med Related omkring selskabets øvrige marketing- og kommunikationsaktiviteter – herunder udarbejdelse af årsrapporter, nyhedsmagasiner mv.
 
Læs magasinet her 
 
 

Om ADP

ADP A/S (Associated Danish Ports) er et aktieselskab, der er ejet af kommunerne i Fredericia, Nyborg og Middelfart.

ADP samarbejder med nogle af Danmarks største shippingvirksomheder, som tilbyder frekvente og kundetilpassede løsninger via de tre havne i Fredericia, Nyborg og Middelfart.

En central beliggenhed i forhold til den danske industriproduktion, logistikcentrene og landbruget gør, at ADP fungerer som et væsentligt knudepunkt i Region Syddanmarks logistikflow.


www.adp-as.dk

 

De 3 seneste nyheder

Ny praktikant hos Related

Vi har travlt for tiden. Derfor er vi glade for at kunne byde vores nye praktikant Ellen velkommen på holdet...

Related forstærker tech-teamet

Foråret er endelig kommet. Udenfor begynder alting at vokse - og det samme gør Related. Det seneste skud på stammen hedder Niklas Arnell, der skal være en del af Relateds kontor i Stockholm...

Related på udkig efter næste praktikant

Vi har netop indledt jagten på efterårets praktikant...